הפרעות קשב וריכוז

בפשטות הפרעות קשב וריכוז הן חוסר יכולת להחזיק קשב ולהתרכז בביצוע משימה לימודית או כללית. הן מחולקות להפרעות ללא ועם היפראקטיביות. למרבה הצער ניתן לראות כיום יותר ויותר ילדים ומבוגרים הסובלים מההפרעה, וכדי להתמודד היטב עם בעיה זו יש להתייחס למספר גורמים חשובים הקשורים אליה ישירות. המאמר הבא יוכל לשמש אתכם כמדריך מפורט לטיפול בהפרעות אלו בצורה יעילה וטובה לאורך זמן.

1. שימוש במדיה אלקטרונית.

המוח הוא איבר סתגלן, כלומר כל סביבה שבה הוא מתפקד מעצבת את האופן שבו הוא פועל. למשל כשאנחנו שוהים בחיק הטבע המוח נרגע, ואנחנו מרגישים כתוצאה מכך שלווים ונינוחים. אך מה קורה למוח בסביבת המחשב, הטלויזיה, האייפון, האייפד, האיי-אאוץ'- איה…

המוח נע במהירות שבה המכשירים נעים- הטלויזיה מקרינה תמונות במהירויות מסחררות (למשל אם היינו משווים את המהירות שבה המסכים מתחלפים ב'בוב ספוג' למהירות שבה הם התחלפו בסדרה 'הלב' עם מרקו שמחפש את אמא, או 'נילס הולגרסון ואווזי הבר', היינו רואים האצה בלתי נתפסת בכמות הדימויים המתחלפים על המסך ליחידת זמן נתונה, בהשוואה לסדרות של פעם). למהירות המסחררת אפשר להוסיף נתון נוסף של פיזור הקשב– בזמן שאנחנו צופים בטלוויזיה או אוכלים את ארוחת הצהריים, הסלולרי מצפצף עם התראת הודעת סמס או אייטם חדש בפייסבוק, ואנחנו חייבים, אבל ממש חייבים לבדוק את ההודעה (שבוודאי מודיעה לנו על שינוי היסטורי דרמטי כלשהו, למשל התמונה של הילד שהעלתה החברה מגן החובה שלא ראינו כבר שלושים שנה…). מה שאנחנו מקבלים כתוצאה מכך הוא מוח שמורגל למהירויות מסחררות ומוסח ללא הרף. ועם מוח כזה הילדים של היום אמורים לשבת בכיתה מול לוח לבן ולהקשיב לחומר לימודי.

בשורה התחתונה, גם מי שאין לו או לא הייתה לו מעולם הפרעת קשב וריכוז, עלול בקלות לפתח אחת כזו בסביבה האלקטרונית הנוכחית. לכן ההמלצה הראשונה היא:

להפחית צריכת מדיה. גם ובמיוחד אצל הילדים, אך גם של מבוגרים.  ואם להיות עוד יותר ספציפיים- להגביל עד שעה- שעה וחצי ביום בכל המכשירים לילדים (כולל TV, סלולרי, אייפון, פייסבוק וכו'). למבוגרים לשים לב להתמקד במשימה הנוכחית שלכם ולא לזפזפ בין הסלולרי, ללפ טופ וכו'. למסגר בזמן את בדיקת האימיילים ולא לתת לזרם האינסופי לחדור אל תוך מוחכם ללא פילטר. במילים אחרות- לחסום את שטף המידע, ואת הנטייה למספר פעולות בו זמנית, מתוך ההבנה שזה הורס פשוטו כמשמעו את תפקוד המוח- אצלכם ואצל ילדיכם כאחד (ואל תגידו שאי אפשר לעשות את זה כי כולם ככה…אם כולם עושים טעות מבחינה בריאותית זה לא אומר שגם אתם צריכים להיות שותפים לה!).

2. תזונה לקויה

ישנו נתון מעניין שפרסם ארגון הבריאות העולמי בדו"ח לפני מספר שנים, אשר מעיד על כך שרבים סובלים כיום מתת תזונה. אין הכוונה לרעב אלא למחסור בחומרים חיוניים לגוף. הסופרמרקטים ורשתות המזון עמוסים מכל טוב, מציעים מרכולתם המגוונת לכל, ומציגים תמונה של שפע, אך רק לכאורה.

מבט מהיר על המרכיבים של רוב המזונות בסופרמרקט יראה כי רובם הם חומרים סינטטיים, נטולי מינרלים, ויטמינים, ועתירי חומרים משמרים, צבעי מאכל, מרכיבים כימיים שהאדם הממוצע אינו מבין מה הם (ומה לעזאזל הם עושים בתוך האוכל שלו?), סוכרים מיותרים ועודף במלח וחומרים משפרי טעם. כל זה יוצר תמונה של חוסר במרכיבים חיוניים, ועודף בפסולת וחומרים רעילים בגוף.

כך גם לגבי המוח- הוא אינו מקבל את מה שהוא באמת צריך לתפקוד אופטימאלי. למשל חוסר בחומצות שומן חיוניות, עודף בסוכרים שגורם לעליות וירידות ביכולת הריכוז (ומצב הרוח), חומרים משמרים ומשבחי טעם שמגבירים היפראקטיביות, ועוד. טעות נפוצה למדי היא לשלוח ילד עם הפרעת קשב וריכוז לבית הספר עם כריך עם שוקולד. הסוכר מרים בבת אחת את יכולת הקשב לכמה דקות, אך אז מביא לתגובה הפוכה של חוסר שקט ומנוחה ופגיעה ברמת הקשב והריכוז. עדיף סנדוויץ' מקמח מלא, עם טחינה למשל או כל דבר אחר שאינו מכיל סוכר.

ההמלצה השנייה אם כן היא: לאכול בריאלא מעובד, לא משומר, ללא צבעי מאכל, ללא סוכרים מעובדים וללא קמח לבן. ולא אוכל מהיר- כי אוכל מהיר עושה ילדים מהירים (והיפראקטיביים), ולא ג'אנק פוד! (ג'אנק בתרגום חופשי זה זבל, אשפה. הילדים שלכם ואתם אינכם פח אשפה אז אנא מכם אל תזרקו לתוכם ולתוככם 'אוכל' כזה). המזון המומלץ הוא כזה שאתם מכינים בבית (כן, כמו פעם) עשיר ומלא, הכולל דגנים מלאים, וכן ירקות באופן כללי וירקות עליים ירוקים, כמות מספקת של ויטמינים וויטמין C בפרט (שעוזר לנקות את הדם ממתכות כבדות), מולסה (מכילה ברזל בכמויות גדולות), סויה בכמות מתונה, ושתייה מספקת של מים צלולים (ולא משקאות מוזגים/ממותקים/מיצים 'טבעיים'). בנוסף חשוב להוסיף מזונות שמזינים ישירות את המוח כאגוזי מלך ושקדים, פשתן טחון וכד'.

3. זמני מנוחה.

חוקרי מוח מספרים לנו היום כי האופן היעיל ביותר ללמידה הוא בפרקי זמן קצרים ואינטנסיביים שביניהם הפסקות קצרות לרענון. כדי שהמוח יוכל להחזיק קשב לטווח ארוך הוא צריך מדי פעם הפסקות. לכן אם הרגשתם שעברתם את המכסה שלכם, עשו הפסקה קצרה, התרעננו, שתו מים, עשו מתיחות של יוגה או פילאטיס ולאחר מכן חזרו לעבודה. כך גם לגבי הילדים. אם אתם מרגישים שהילד שלכם 'עבר את סף הקליטה' אחרי פרק זמן מסויים של למידה, עדיף לא ללחוץ עליו אלא דווקא להתערנן ביחד, לצחוק קצת, לשים שיר ולרקוד, להשתעשע, ולאחר מכן לחזור לפרק תרגול נוסף.

4. תוספים.

בשל כל מה שהזכרנו השימוש בתוספי תזונה יכול לשפר משמעותית הפרעות קשב וריכוז. ישנם כיום תוספים מוכחים מחקרית שמסייעים לשמירת הקשב, ולהגברת יכולת הריכוז. מספר תוספים מומלצים הינם:

א.      אצה כחולה ירוקה מאגם קלאמת' באורגון ארה"ב. אצה זו משפרת יכולת ריכוז וקשב, ומסייעת לתמיכה בפעילות המוח.

ב.      חומצות שומן אומגה 3. מומלץ במיוחד הסוג שנקרא DHA  שקשור בשיפור היכולת הקוגניטיבית והקשב.

ג.       ביופידבק. אמנם לא תוסף אך שיטה זו מוכחת מחקרית כמסייעת לשיפור הקשב והריכוז, בילדים מעל גיל 8-9 בדרך כלל.

ד.      פוספטידיל-סרין. פוספוליפיד חיוני בתפקודים מוחיים. הוכח מחקרית כמסייע לילדים עם ADHD (ישנם תוספים שמכילים חומצות שומן אומגה 3 בנוסף לפוספטידיל סרין, למשל 'זום' של חברת טבע).

ה.      ויטמינים מקבוצה בי. מומלץ לקחת ויטמין B6 ובמקביל קומפלס ויטמיני B. משפרים תפקוד מוחי.

ו.        מולטי-ויטמין ומינרל איכותי. מסייע להשלמת חסרים תזונתיים ומוודא כי הגוף והמוח מקבים אספקה של חומרים בסיסיים חיוניים לתפקודם התקין.

ז.       פורמולות צמחיות- יש מגוון פורמולות ברפואה הסינית וברפואה הצמחית, חשוב ביותר שיותאמו אישית על ידי איש מקצוע מוסמך בתחומו ולאחר אבחון אישי מקיף ומעמיק.

(חשוב לציין שכבכל בעיה רפואית אחרת יש להתייעץ עם רופא או מטפל מוסמך בכל נטילה של תוסף מזון או התאמה של טיפול כלשהו; ההמלצות להלן נועדו לידע בלבד ואינן באות במקום התייעצות עם איש מקצוע רפואי מוסמך).

5. איזון רגשי

ונקודה אחרונה חביבה, וחשובה מאין כמותה. פעמים רבות הפרעות קשב וריכוז אינן נובעות מבעיה בתפקוד המוח, אלא מחסך רגשי כלשהו. ילד שהוריו נפרדו לאחרונה, תחושה של חוסר ביטחון ביכולות, מתח או לחץ לפני בחינות או בביצוע מטלות לימודיות יכולים כולם ליצור הפרעות בלימודים, הן בקשב ובריכוז והן ברמת התנועתיות וחוסר המנוחה.

לכן חשוב מאוד לאבחן נכון, ולהבין האם ישנה בעיה כלשהי אשר אינה קשורה דווקא ליכולת לימודית אלא לנושא רגשי לא מטופל. במיוחד תופעה זו בולטת בילדים ובבני נוער בעלי יכולות גבוהות, אשר נתקלים במחסום כלשהו בלימודיהם, או במקרים בהם חלה הידרדרות פתאומית ולא מובנת ביכולות הלימודיות החל מנקודה מסוימת בזמן.

במקרים אלו טיפול פסיכולוגי ממוקד, הומאופתיה, איזון רגשי על ידי פרחי באך, רפלקסולוגיה וכד' יכול לסייע משמעותית ולשפר את הביצועים הלימודיים. 

לסיכום ההמלצות:

  1. הפחתת מדיה אלקטרונית
  2. תזונה נאותה ונכונה, תוך הקפדה על מזונות מלאים והימנעות ממזונות מזיקים
  3. זמני מנוחה במהלך הלימוד
  4. תוספים וצמחים
  5. איזון רגשי

בברכת בריאות שלמה,

שלכם,

ד"ר ברוש




צרו עימי קשר
072-2713193

שם:

מייל:

טלפון:

פרטים נוספים

ד"ר ניר ברוש רופא והומאופת, מרפאה און-ליין, ליעוץ טלפוני: 072-2713193
הכתוב באתר הינו לצרכי מידע בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ רפואי אישי.